Baukunst - Landschaft - Volksleben....
Viewed products
Ve třetím svazku Atlasu lokomotiv...
09171B2
Used
0 Item Items
Ve třetím svazku Atlasu lokomotiv autor přibližuje jedno z vrcholných období vývoje parní lokomotivy. Nejen v cizině, ale i u nás v té době vznikaly dokonalé lokomotivy, z nichž některé typy dosloužily až do samotného konce provozu na sklonku sedmdesátých let...
This product is no longer in stock
Warning: Last items in stock!
Availability date:
Weight | 338 g |
Language | Czech |
Checked | book is complete, there are no pages missing |
Place of publishing | Prague |
No. of pages | 136 stran, 92 obrázků |
Note | Book removed from the library collection (contains registration numbers, stickers, traces of stickers and library stamps) |
Year | 1980 |
Condition | ošoupaný, nažloutlý přebal, jinak zachovalá |
Hardcover/Paperback | hardcover |
Edition | 1st Edition |
Publisher | Nakladatelství dopravy a spojů |
Ve třetím svazku Atlasu lokomotiv autor přibližuje jedno z vrcholných období vývoje parní lokomotivy. Nejen v cizině, ale i u nás v té době vznikaly dokonalé lokomotivy, z nichž některé typy dosloužily až do samotného konce provozu na sklonku sedmdesátých let.
V Rakousku ovlivňoval vývoj parní lokomotivy vynikající konstruktér Karl Gölsdorf stavbami pozoruhodných sdružených lokomotiv na mokrou páru. Jiný vídeňský konstruktér Steffan byl pokrokovější při zavádění přehřívače páry a vnitřního vstupu páry, stejně jako konstruktéři v Budapešti.
V této době také naše strojírenství zavedlo výrobu parních lokomotiv. V dubnu 1900 vyrobila První Českomoravská továrna na stroje v Libni svou první lokomotivu a v roce 1912 se začaly vyrábět lokomotivy ve slanské továrně Breitfeld — Daněk a spol. Vyrůstali u nás lokomotivní odborníci ve strojírenství a ti potom, po převratě v roce 1918, proslavili naše lokomotivy i na mnoha zahraničních odbytištích.
V období let 1900 až 1918 se u nás vyráběly již lokomotivy na přehřátou páru, i když šlo tehdy o novinku. V tehdejší době konkurenčních zápasů obstály lokomotivy z První Českomoravské velmi dobře. V roce 1906 na milánské výstavě obdržela lokomotiva 108.22 velkou cenu. Od roku 1905 zaváděla Česká severní dráha libeňské lokomotivy s přehřívačem páry a lokomotivka se prosadila i na Ústecko-teplické dráze.
Autor ing. Jindřich Bek zdůrazňuje podíl českého průmyslu na úspěšném evropském vývoji parní lokomotivy, do něhož naši konstruktéři zasáhli především vlastním přístupem k úpravě vnějšího vzhledu. Byli to ing. Kryšpín a ing. Židlický, kteří ve své době vlastně zavedli nové tvary svých lokomotiv.
Konstrukce parní lokomotivy dosahovala u nás světové úrovně v době, kdy končila éra Rakouských státních drah a Uherských královských drah v roce 1918. Ještě v té době však přetrvávaly u nás i některé soukromé dráhy, jimiž se bude autor zabývat v příštím svazku Atlasu, do něhož zahrne i neméně zajímavou problematiku úzkokolejných drah a jejich lokomotiv a také parní vozy.
900 Kč
100 Kč
150 Kč
150 Kč
150 Kč
490 Kč
Sold
70 Kč
50 Kč
80 Kč
65 Kč
200 Kč
180 Kč