Manufacturers

Specials

Viewed products

Atlas lokomotiv - Lokomotivy let 1900-1918 (BEK, Jindřich, Ing.)

09171B2

Used

Ve třetím svazku Atlasu lokomotiv autor přibližuje jedno z vrcholných období vývoje parní lokomotivy. Nejen v cizině, ale i u nás v té době vznikaly dokonalé lokomotivy, z nichž některé typy dosloužily až do samotného konce provozu na sklonku sedmdesátých let...

More details

This product is no longer in stock

150 Kč

Data sheet

Weight338 g
LanguageCzech
Checkedbook is complete, there are no pages missing
Place of publishingPrague
No. of pages136 stran, 92 obrázků
NoteBook removed from the library collection (contains registration numbers, stickers, traces of stickers and library stamps)
Year1980
Conditionošoupaný, nažloutlý přebal, jinak zachovalá
Hardcover/Paperbackhardcover
Edition1st Edition
PublisherNakladatelství dopravy a spojů

More info

Ve třetím svazku Atlasu lokomotiv autor přibližuje jedno z vrcholných období vývoje parní lokomotivy. Nejen v cizině, ale i u nás v té době vznikaly dokonalé lokomotivy, z nichž některé typy dosloužily až do samotného konce provozu na sklonku sedmdesátých let.

V Rakousku ovlivňoval vývoj parní lokomotivy vynikající konstruktér Karl Gölsdorf stavbami pozoruhodných sdružených lokomotiv na mokrou páru. Jiný vídeňský konstruktér Steffan byl pokrokovější při zavádění přehřívače páry a vnitřního vstupu páry, stejně jako konstruktéři v Budapešti.

V této době také naše strojírenství zavedlo výrobu parních lokomotiv. V dubnu 1900 vyrobila První Českomoravská továrna na stroje v Libni svou první lokomotivu a v roce 1912 se začaly vyrábět lokomotivy ve slanské továrně Breitfeld — Daněk a spol. Vyrůstali u nás lokomotivní odborníci ve strojírenství a ti potom, po převratě v roce 1918, proslavili naše lokomotivy i na mnoha zahraničních odbytištích.

V období let 1900 až 1918 se u nás vyráběly již lokomotivy na přehřátou páru, i když šlo tehdy o novinku. V tehdejší době konkurenčních zápasů obstály lokomotivy z První Českomoravské velmi dobře. V roce 1906 na milánské výstavě obdržela lokomotiva 108.22 velkou cenu. Od roku 1905 zaváděla Česká severní dráha libeňské lokomotivy s přehřívačem páry a lokomotivka se prosadila i na Ústecko-teplické dráze.

Autor ing. Jindřich Bek zdůrazňuje podíl českého průmyslu na úspěšném evropském vývoji parní lokomotivy, do něhož naši konstruktéři zasáhli především vlastním přístupem k úpravě vnějšího vzhledu. Byli to ing. Kryšpín a ing. Židlický, kteří ve své době vlastně zavedli nové tvary svých lokomotiv.

Konstrukce parní lokomotivy dosahovala u nás světové úrovně v době, kdy končila éra Rakouských státních drah a Uherských královských drah v roce 1918. Ještě v té době však přetrvávaly u nás i některé soukromé dráhy, jimiž se bude autor zabývat v příštím svazku Atlasu, do něhož zahrne i neméně zajímavou problematiku úzkokolejných drah a jejich lokomotiv a také parní vozy.

12 similar products in the same category: