Manufacturers

Specials

Viewed products

Hry II (LANGER, František)

09225B1

Used

1 Item

Hry II, sedmý svazek Langerových spisů, obsahuje tři dramata, Periferie, Andělé mezi námi a Dvaasedmdesátka, související tematicky hledáním vyšší spravedlnosti a pokusy nalézt vnitřně adekvátní vztah mezi vinou a trestem. Volně je doplňuje pozdější jemně laděná veselohra z hereckého prostředí Jiskra v popelu.

More details

In stock

120 Kč

Data sheet

Weight501 g
ISBN80-7008-114-7
LanguageCzech
Checkedbook is complete, there are no pages missing
Place of publishingPrague
No. of pages336
NoteBook removed from the library collection (contains registration numbers, stickers, traces of stickers and library stamps)
Year2001
Conditionnicely preserved
Hardcover/Paperbackhardcover
Edition1st Edition
PublisherDivadelní ústav

More info

Hry II, sedmý svazek Langerových spisů, obsahuje tři dramata, Periferie, Andělé mezi námi a Dvaasedmdesátka, související tematicky hledáním vyšší spravedlnosti a pokusy nalézt vnitřně adekvátní vztah mezi vinou a trestem. Volně je doplňuje pozdější jemně laděná veselohra z hereckého prostředí Jiskra v popelu.

Periferie (1925) je pravděpodobně nejznámější Langerovou hrou, která hned v době svého vzniku pronikla i na zahraniční jeviště. Na osnově realistického zachycení prostředí předměstské galerky rozvíjí Langer nadčasové téma vraždy a z ní plynoucího neklidu, téma „zločinu a trestu“ - čteme-li dnes první verzi hry, pochopíme, proč dobová kritika mohla v souvislosti s Periferií připomínat dílo F. M. Dostojevského. František Langer přiznal, že byl v době, kdy Periferii psal, zaujat objevy Sigmunda Freuda, že na „zjev zvaný podvědomí" myslel, „ovšem zcela nevědecky /.../ jako na motiv pro román nebo hru. /.../ A tak vznikla posedlá touha Franciho po vyslechnutí a po přiznání se k činu, která se před ničím nezastaví, ani před nutností vrátit se v kruhu zpět k hrůze, z které vyrostla.“ (Jak vznikla Periferie, České slovo 1.11. 1925.)

Ve hře Andělé mezi námi (1931) se Langer k otázkám týkajícím se lidské spravedlnosti, jejích možností a mezí znovu vrací, tentokráte však v souvislosti s nimi usiluje klást též základní otázky po posledních věcech člověka.

Dvaasedmdesátka (1937), vystavěná na principu divadla na divadle, nahlíží téma spravedlnosti prizmatem vzájemných lidských vztahů a poukazuje v této souvislosti na význam a smysl sebeobětování. Obě hry se navíc až překvapivě moderním způsobem dotýkají, byť na různé úrovni, dvou dnes znovu nadmíru aktuálních a diskutovaných problémů: eutanazie a terapie uměním.

Jiskra v popelu aneb Pocta Shakespearovi (1948), vlídně nostalgická veselohra o stárnoucích divadelnících, je hra žánrově i tematicky odlišná. Komedii, započatou před druhou světovou válkou, dopsal Langer až po jejím skončení. Právě tehdy se mu, podle jeho vlastních slov otištěných v časopise Národní divadlo, zdálo důležité po hrůzné zkušenosti nacismu, který se Langera, bytostného demokrata, důstojníka Čs. armády, prvorepublikového vlastence a žida, musel dotýkat zvlášť bolestně, „vyvolat zas trochu příchylnosti k člověku“.

12 similar products in the same category: